De 100ste Tour in GeelZucht IV

Het poëtisch initiatief GeelZucht was in 2013 al aan zijn 4de editie toe, en die vinden we nu terug in de bundel GeelZucht IV. Het plan is eenvoudig: telkens verslaan 5 dichters om de beurt een rit in poëzie. Het gedicht verschijnt de dag in kwestie voor 19 uur op geelzucht.wordpress.com. Rustdagen werden niet overgeslagen.
Voor de 100ste Tour de France heten de dichters Bert Bevers, Fleur De Meyer, Frank Pollet, Miel Vanstreels en Willie Verhegghe. Initiatiefnemer Frank Pollet, die bij alle edities aanwezig was, heeft er ook nu weer voor gezorgd dat alle teksten in een fraaie hardcoverbundel gepubliceerd zijn.
GeelZucht IV is uniek omdat er, eenmalig, 100 exemplaren van gedrukt worden, die genummerd zijn en gesigneerd door de dichters. Om een verschil te maken tussen het GeelZucht-blog en het GeelZucht-boek, verschijnt in de bundel van elke dichter supplementair een origineel Tourgedicht dat niet op het blog is verschenen, en worden de gelegenheidsgedichten van gastdichters, die tijdens de Tour de etappes soms versloegen in poëzie, op het blog geplaatst (in de rubriek Onze Gasten), maar niet in de bundel afgedrukt.
GeelZucht IV begint met een lang openingsgedicht van Willie Verhegghe: La Grande Boucle of Leven, liefde en dood in 100 Tours, met als thema of rode draad belangrijke namen en gebeurtenissen in de 100 edities die de Tour nu oud is. Onvergetelijke momenten, heldendaden, anekdotes en historische momenten passeren de revue in dit prachtige evocatieve gedicht.
Na deze openingsceremonie volgen de daggedichten waar het hier eigenlijk om draait. Het voordeel van een gelegenheidsinitiatief als GeelZucht is dat deze ‘daggedichten’ vrij ongecompliceerd en eenduidig zijn.  De dichter had immers niet veel tijd om aan zijn tekst te werken: hij/zij moest inpikken op de actualiteit en luttele uren na de aankomst moest de bijdrage gepost zijn. Veel schrappen en herschrijven waren er niet bij. De kwaliteit kwam van de ervaring, de poëtische zeggingskracht, de kunde en het observatievermogen van de dichter. Aan hem/haar om iets origineels in de etappe te vangen en poëtisch te becommentariëren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de poëzie in deze knappe bundel over wielrennen redelijk anekdotisch is en een parlandokarakter heeft. Humor wordt niet geschuwd en maakt het lezen van de bundel tot een waar genot. Een nadeel van het anekdotische is natuurlijk dat de lezer zelf over voldoende kennis van de Tour moet beschikken om de gedichten in hun rijkdom te vatten.

Maar uit de geest van GeelZucht IV spreekt zeker de gedachte dat de Tour de France niet zomaar een wielerwedstrijd is, maar door de buitenproportionele inspanningen die hij van de deelnemers vraagt, een koers is geworden die van bepaalde renners goden heeft gemaakt, mythische figuren die door hun kracht boven het alledaagse zijn uitgestegen. Bevers, De Meyer, Pollet, Vanstreels en Verhegghe hebben door hun kunde van een wereldberoemd evenement een poëtisch eremonument gemaakt. Voor winnaars én verliezers.   

GeelZucht IV, Bert Bevers, Fleur De Meyer, Frank Pollet, Miel Vanstreels, Willie Verhegghe, De Letterloods, Puyvelde, 2013

(Philippe Cailliau)